Este timpul pentru o călătorie

Un copil din California, născut și crescut, știe că există un singur lucru de făcut când vânturile lunii martie suflă ultimele bucăți de iarnă: ieși pe ușă. Călătoria de primăvară este una dintre tradițiile acestei părți a lumii.

Cred că neliniștea este în ADN-ul Californiei. Dacă nu ești nativ american, tu sau strămoșii tăi ai venit din altă parte. Deci, când iarba este verde aici, este întotdeauna mai verde în altă parte.

În tinerețea mea greșită, eram mereu gata să mergem: sus la munți să vedem zăpada; în jos pe Valea San Joaquin pentru a merge spre Yosemite; lui Stinson să stea pe plajă. Uneori mergeam doar: Îmi amintesc de o sâmbătă după-amiază de primăvară: „Hei”, a spus unul dintre prietenii mei, „Am auzit că au hamburgeri grozavi în Santa Cruz”. Aceasta a fost California. Unul dintre noi a avut întotdeauna o mașină.

De-a lungul anilor, gusturile noastre au devenit mai rafinate. Într-o zi, Fata Marinarului, însoțitoarea mea în aventurile ulterioare, și cu mine am zburat să vedem primăvara la Paris. În altă primăvară, am luat o navă din San Francisco spre Australia, unde era toamnă, oprindu-ne în Hawaii și Samoa pe drum. Samoa! Cu siguranță a învins-o pe Santa Cruz.

Apoi a venit virusul. Trebuia să stăm acasă. Pe măsură ce restricțiile au scăzut, am încercat aventuri mai mici: Marin, coasta Sonoma, odată aproape de Los Angeles.

În centrul tuturor acestor călătorii rutiere se află descoperirea. Și, treptat, am descoperit o mulțime de ceea ce cred că este mâncare regională, totul în raza călătoriilor scurte.

Nu vorbim despre bucătăria californiană, fortăreața puriștilor alimentar. Chez Panisse este prea rafinat pentru gusturile noastre. Nu am putut intra în spălătoria franceză din Napa Valley, deși am lăsat niște cămăși la spălătoria Glen Park. Sărim peste mâncarea fast-food și stăm cu ochii pe ceva local și poate diferit. Suntem californiani obișnuiți: sunt proaspete tălpile de nisip astăzi?

Dar mâncarea obișnuită în această parte a lumii este destul de extraordinară.

Am făcut câteva excursii de primăvară, niciuna dintre ele la mai mult de trei ore de San Francisco.

Am început prin a ne îndrepta spre nord, ajungând la cina la apus la minunatul restaurant River’s End din Jenner. Este unul dintre acele locuri rare în care mâncarea se potrivește cu priveliștea.

La prânz, de obicei încercăm Lucas Wharf din Bodega Bay, unde Sailor Girl votează întotdeauna un sandviș cu crab. Întotdeauna sunt câțiva lei de mare pe fereastră, urcând pe docuri, certându-se și lătrând.

Certările și lătratul ne amintesc mereu de oraș și de aceea plecăm. Uneori este o călătorie scurtă – peste Golden Gate, prin Valea Ross și apoi spre vest peste White’s Hill în West Marin.

Trecem pe lângă Olema, pe lângă stația Point Reyes, spre nord pe autostrada șerpuitoare 1, prin locuri care odată erau stații de fluier: Bivalve, Millerton, Marconi. Întotdeauna găsim o modalitate de a ne opri la Marshall Store și de a mânca afară, cu vântul în față. Stridiile sunt specialitatea aici, dar și tocană de pește și alte chestii bune.

Restaurantul cu fructe de mare Tony este chiar mai jos. Acesta a fost o întâlnire locală remarcată, operat de o familie de pescari croați. Se spune că s-au stabilit în Golful Tomales pentru că țara le-a amintit de casa lor de pe Marea Adriatică. Nu știu despre asta, dar orașul Marshall îmi amintește de locurile mici de coastă din California de care mi-am amintit când eram copil, cu fermele sale de vite, bărcile de pescuit și restaurantele de pe marginea drumului unde un turist era un tip din Santa Rosa.

Tony’s a fost modernizat, iar acum este în Ghidul Michelin. Mâncarea este locală și delicioasă. Cuvântul a ieșit. Aveți nevoie de rezervare în majoritatea zilelor.

Ne-am îndreptat și spre sud, în căutarea a ceva puțin diferit. Monterey este întotdeauna un favorit, dar am omis de data aceasta în favoarea Carmelului și a coastei de dincolo. Am petrecut ceva timp în apropiere de Point Lobos urmărind valurile cum se învârt.

Un road trip trebuie să fie practic, așa că am încercat mai multe restaurante, toate cu anghinare în meniu. O altă mică surpriză regională când te gândești la asta, deoarece Castroville, un oraș agricol nu departe, se autoproclamă capitala lumii anghinare.

Există tot felul de alimente în Carmel – franțuzești, italiene, mexicane și Hog’s Breath Inn de pe strada San Carlos, deținut cândva de Clint Eastwood. Este un loc american cu fripturi, verdeață din Valea Salinas, calamari, tacos de pește și sliders cu carne de vită. O specialitate este un Dirty Harry Burger.

Oamenii călătoresc în toată lumea pentru a găsi mâncăruri regionale faimoase din Europa și Asia. Dar, după gustul nostru, am încercat propria noastră mâncare de zi cu zi: crab de pe coasta Sonoma, brânză și unt Marin, stridii din Tomales Bay, tacos de pește din Monterey Bay și, pentru aperitiv, niște anghinare Castroville. Pâinea cu aluat era și ea destul de bună.

Nu este o descoperire rea pentru o călătorie de primăvară.